Kráľovské kňazstvo pokrstených
KKC 786
https://katechizmus.sk/kkc-786
786 Boží ľud má napokon účasť i na Kristovom kráľovskom úrade.
Kristus vykonáva svoju kráľovskú moc tak, že svojou smrťou a svojím zmŕtvychvstaním
priťahuje k sebe všetkých ľudí.
Matúš 20,28 Ako ani Syn človeka neprišiel dať sa obsluhovať, ale slúžiť a položiť svoj život ako výkupné za mnohých."
https://katechizmus.sk/kkc-2449 https://katechizmus.sk/kkc-2443 https://katechizmus.sk/kkc-786
SLUŽBA - kráľovské KŇAZSTVO pokrstených
Pre kresťana jemu „slúžiť znamená kraľovať“; (2449)
Boží ľud uskutočňuje svoju „kráľovskú hodnosť“ (2443) tak, že žije podľa tohto povolania slúžiť s Kristom.
„Všetkých, čo sa znovu zrodili v Kristovi, znak kríža robí kráľmi a pomazanie Svätého Ducha ich svätí za kňazov, aby všetci duchovní a správne rozmýšľajúci kresťania spoznali, že – odhliadnuc od tohto osobitného poslania našej služby – majú účasť na kráľovskom rode a kňazskom úrade. Veď čo je také kráľovské, ako keď duch podriadený Bohu vládne nad svojím telom? A čo je také kňazské, ako zasvätiť Pánovi čisté svedomie a na oltári srdca mu prinášať nepoškvrnené obety nábožnosti?“
Podľa katechizmu katolickej cirkvi a podľa Lumen GENTIUM
existujú dva kľúčové koncepty:
Obeta nášho života- cez modlitby a rijímanie sviatosti
Byť svedkom - svätosť života - svedčí o láske k Bohu a aktívne skutky milosrdenstva ako charita -láska k blížnemu.
KŇAZSTVO POKRSTENÝCH
1 Peter 2,9a https://biblia.sk/citanie/seb/1pt/2
Živý kameň a svätý národ
9 Vy však ste
VYVOLENÝ ROD
SVATÝ NÁROD
ĽUD URČENÝ NA VLASTNÍCTVO
BOŹÍ ĽUD
Všetky tieto pomenovania sa aplikovali na ľud Izraela.
Pri požehnaní 12 kmeňov izraelských : Vy budete pre mňa svätý národ - svätý - znamená v púvodnom význame v Izareli - vy sa oddeléte od ostatných. KADOSH - zn.SET APPART /engl/
Kňazi -sú určení, aby ponúkali obetu
Ozeáš 2,
1 Izraelitov bude počtom ako piesku v mori, ktorý nemožno zvážiť ani spočítať. Miesto toho, aby im hovorili: ‚Vy nie ste môj ľud,‘ budú im hovoriť: ‚Deti živého Boha‘.
25 Zasejem si ju v krajine a zmilujem sa nad Neomilostenou, poviem Nie môjmu ľudu: ‚Ty si môj ľud‘ a on povie: ‚Môj Boh‘.“
Byť ĽUDOM Božím znamená byť v ZMLUVE S BOHOM,
nebyť Božím ludom znamená nebyť v Zmluve s Bohom.
Ako Peter opisuje cirkev - židovským spôsobom
Ježiš je uholným kameňom - ŽIVÝM KAMEŇOM
Cirkev je NOVÝ CHRÁM a CIRKEV je tiež nový IZRAEL!
Teológia 1.Petrovo listu je CIKREV V EXILE, cirkev na ceste.
Tak ako židovský národ bol vyvedený z Egypta a bol na ceste do zasľúbenej zeme,
tak aj teraz po nanebovstúpení Krista, je ľud Boží v exile a na ceste do
NEBESKEJ ZASĽÚBENEJ ZEME.
1 Petr 2,9b
Teológia cirkvi dnes - hlavne po 2.vatikánskom koncile / LUMEN GENTIUM!!!,
kde sa opisujú veriaci ako BOŽÍ ĽUD/
Cirkev - kovenant ľudí vyvolených Bohom
KŇAZSTVO POKRSTENÝCH - biblický pojem aj dogmatický pojem / hovorí o ňom aj Lumen Gentium/
vyvoleným, ... vyvoleným, 2 ktorých Boh Otec vopred poznal a Duchom posvätil, aby sa poslušne odovzdali Ježišovi Kristovi a boli pokropení jeho krvou: Milosť a pokoj v hojnosti!
1 Pet 2
4 Pristupujte k nemu, živému kameňu, ktorý ľudia síce zavrhli, ale pred Bohom je vyvolený a vzácny. 5 Aj vy sa dajte zabudovať ako živé kamene do duchovného domu, aby ste sa stali svätým kňazstvom, ktoré bude prinášať duchovné obety, príjemné Bohu skrze Ježiša Krista.
9 Vy však ste
Ćiźe ak v Novom zákone začnete hľadať slovo KŇAZ, nájdete tam slová o kňazstve vyvolených. Ale kde je zmienka o ordinovaných kňazoch?
Každá osoba, ktorá je pokrstená, je pokrstená do kňazstva Ježiša Krista.
A každý taký je schopný prinášať OBETY - a to je vykonávanie tejto úlohy -kňazstva.
Teológia sv.Petra nie je len o novom ľude a novom cháme ale aj o novom kňazstve,
kam patria všetci pokrstení.
UČENIE CIRKVI
Katechizmus 786
783 Otec pomazal Ježiša Krista Duchom Svätým a ustanovil ho za „Kňaza, Proroka a Kráľa“. (436) Celý Boží ľud má účasť na týchto troch Kristových funkciách a nesie zodpovednosť za poslanie a službu, ktoré z nich vyplývajú. (873)