Božia spása a liturgia
Druhá časť: Sviatosti viery
15Druhá časť Katechizmu vysvetľuje, ako sa Božia spása, ktorú raz navždy uskutočnil Ježiš Kristus a Duch Svätý, sprítomňuje v posvätných úkonoch liturgie Cirkvi (prvý oddiel), ale najmä v siedmich sviatostiach (druhý oddiel).
SYMBOL VIERY - tajomstvo Najsvätejšej Trojice a tajomstvo Božej vôle
Otec uskutočňuje svoju vôľu - to je Jeho tajomstvo : pre SPÁSU SVETA
- dáva svojho Syna
- dáva Ducha svätého
V dejinách podľa určitého zámeru Boha Otca a podľa Jeho rozhodnutia /múdro usporiadaného/
sa zjavuje a uskutočňuje KRISTOVO TAJOMSTVO.
DIELO VYKÚPENIA - uskutočňuje sa spolu s dokonalou OSLAVOU TROJJEDINĚHO BOHA.
Kristovo tajomstvo je VEĽKONOČNĚ TAJOMSTVO.
Dielo spásy je završené týmto veľkonočným tajomstvom!
Cirkev v LITURGII
1068Toto Kristovo tajomstvo Cirkev ohlasuje a slávi vo svojej liturgii, aby veriaci z neho žili a svedčili o ňom vo svete:
„Liturgia totiž, ktorou sa ‚uskutočňuje dielo nášho vykúpenia‘, nadovšetko v božskej eucharistickej obete, najväčšmi prispieva k tomu, aby veriaci svojím životom prejavovali a iným odhaľovali Kristovo tajomstvo a skutočnú povahu pravej Cirkvi.“3
Kristus prostredníctvom liturgie svojej Cirkvi zviditeľňuje a sprítomňuje svoje dielo spásy a dáva na ňom účasť, „kým nepríde“ (1 Kor 11, 26).
DIELO SPÁSY sa začalo: VTELENÍM SLOVA: druhej osoby Trojjediného Boha.
DIELO SPÁSY sa završilo: VEĽKONOČNÝM TAJOMSTVOM.
1076Vyliatím Ducha Svätého v deň Turíc bola Cirkev zjavená svetu.1
Darom Ducha sa začína nové obdobie „vo vysluhovaní tajomstva [dispensatio mysterii]“: obdobie Cirkvi, v ktorom Kristus prostredníctvom liturgie svojej Cirkvi zviditeľňuje a sprítomňuje svoje dielo spásy a dáva na ňom účasť, „kým nepríde“ (1 Kor 11, 26).
Kristus žije a pôsobí vo svojej Cirkvi a s ňou novým spôsobom,739 ktorý je vlastný tomuto novému obdobiu.
Od vyliatia Ducha svätého.
Kristus pôsobí prostredníctvom sviatostí.
Kristus cez cirkev UDEĽUJE /vysuhuje/ OVOCIE svojho DIELA SPÁSY, OVOCIE VEĽKONOČNĚHO TAJOMSTVA
slávením liturgie, ktorá je SVIATOSTNOU liturgiou.
Tradícia Východu i Západu nazýva toto vysluhovanie slovami : SVIATOSTNÁ EKONÓMIA.
1068Toto Kristovo tajomstvo Cirkev ohlasuje a slávi vo svojej liturgii, aby veriaci z neho žili a svedčili o ňom vo svete:
KRISTOVO VEĽKONOČNĚ TAJOMSTVO sa ohlasuje a slávi V LITURGII!
DIELO VYKÚPENIA, ktoré je veľkonočným tajomstvom, sa ohlasuje a slávi v liturgii.
Čo znamená slovo liturgia?
1069Slovo „liturgia“ v pôvodnom význame znamená „verejné dielo“, „službu v mene ľudu alebo v prospech ľudu“. V kresťanskej tradícií znamená, že Boží ľud sa zúčastňuje na „Božom diele“.4
Prostredníctvom liturgie
Kristus, náš Vykupiteľ a veľkňaz, pokračuje vo svojej Cirkvi, s ňou a skrze ňu
v diele nášho vykúpenia.
LITURGIA
- slávenie Božieho kultu aj OHLASOVANIE EVANJELIA
v činorodej láske
- služba Bohu a ľuďom
Náš Pán je jediným LITURGOM!
Liturgia je vykonávanie kňazského úradu Ježiša Krista!
Cirkev je SLUŽOBNICA PÁNA!
Cirkev má pri liturgickom slávení ÚČASŤ
- na kňazstve jediného Liturga - Ježiša Krista /kult/
- na Jeho prorockom úrade / ohlasovanie evanjelia/
- na Jeho Kráľovstve / služba lásky/, ktoré nie je z tohto sveta
TAJOMNĚ TELO JEŽIŠA KRISTA - KRISTOVA HLAVA a Jeho údy- CIRKEV - vykonáva VEREJNÝ KULT.
Každé liturgické slávenie, ktoré vykonáva Ježiš Kistus a Jeho ľud / DIELO KRISTA KŇAZA a JEHO ĽUDU- CIRKEV/
je nanajvyš posvätné dielo.
Účinnosťou, významom ani stupňom sa tejto činnosti nevyrovná žiadne iné dielo v cirkvi.
LITURGIA je zároveń POSVACOVANÍM ČLOVEKA.
LITURGIA zapája veriacich do NOVĚHO ŽIVOTA spoločenstva. / Účasť vedomá, s úžitkom a aktívna/.
Je PRAMEŇOM ŽIVOTA.
LITURGIA
- je vrcholom ... a prameňom....
- je vynikajúcim mietsom pre katechézu
LITURGICÁ KATECHĚZA má byť MYSTAGÓGIOU.
Preto sa má zameriavať na to, aby vovádzala do Kristovho tajomstva.
Má postupovať od viditeľného k neviditeľnému, od sviatosti k tajomstvám.
LITURGIU chápeme ako tajmstvo a slávenie.
1070V Novom zákone sa slovom „liturgia“ označuje nielen slávenie Božieho kultu,5
ale aj ohlasovanie evanjelia6
a činorodá láska.7
Vo všetkých týchto prípadoch ide o službu Bohu a ľuďom. Cirkev je pri liturgickom slávení služobnicou na obraz svojho Pána, jediného „Liturga“,8
lebo má účasť na jeho kňazstve (kult),783 ktoré je prorocké (ohlasovanie slova) a kráľovské (služba lásky).
„Liturgia sa teda právom pokladá za vykonávanie kňazského úradu Ježiša Krista. V nej sa vnímateľnými znakmi naznačuje a spôsobom vlastným každému z nich uskutočňuje posväcovanie človeka a tajomné telo Ježiša Krista, čiže hlava a jej údy, vykonáva dokonalý verejný kult. Preto každé liturgické slávenie ako dielo Krista kňaza a jeho tela, ktorým je Cirkev, je nanajvýš posvätnou činnosťou, ktorej účinnosti sa ani významom, ani stupňom nevyrovná nijaká iná činnosť Cirkvi.“9
PLÁN SPÁSY - nesmierne Božie požehnanie
Stvorenie sveta- požehnanie živých bytostí, predovšetkým človeka
Pre hriech človeka je zem prekliata! Ľudské dejiny smerovali ku smrti.
ABRAHÁMOM Božie požehnanie preniká do ľudských dejín.
Abrahámom sa začínajú DEINY SPÁSY!
1080Už na začiatku Boh požehnal živé bytosti, predovšetkým muža a ženu. Zmluva s Noemom a so všetkými živými bytosťami toto požehnanie plodnosti obnovuje, a to napriek hriechu človeka, pre ktorý je zem „prekliata“. Ale počnúc Abrahámom Božie požehnanie preniká do ľudských dejín, ktoré smerovali k smrti, aby ich znovu pozdvihlo k životu, k jeho prameňu; vierou „otca veriacich“, ktorý dostáva požehnanie, sa začínajú dejiny spásy.
DIELO SPÁSY v apoštolskej cirkvi:
apoštoli ohlasovali aj uskutočňovali obetou a sviatosťami,
okolo ktorých sa sústreďuje celý liturgický život.
1087A tak keď vzkriesený Kristus dáva apoštolom Ducha Svätého, zveruje im svoju moc posväcovať:4
stávajú sa Kristovými sviatostnými znakmi. Mocou toho istého Ducha Svätého apoštoli zverujú túto moc svojim nástupcom. Toto „apoštolské nástupníctvo“861 (successio apostolica) stvárňuje celý liturgický život Cirkvi.1536 Ono samo je sviatostné, lebo sa prenáša sviatosťou posvätného stavu.
POZEMSKÁ LITURGIA
VYSLUHOVANIE alebo UDEĽOVANIE DIELA SPÁSY JEŽIŠA KRISTA - KRISTUS v POZEMSKEJ LITURGII
1088„Na uskutočňovanie takého veľkého diela [vysluhovania alebo udeľovania svojho diela spásy] je Kristus stále prítomný vo svojej Cirkvi,776 najmä v liturgických sláveniach.669
Je prítomný v obete svätej omše v osobe služobníka, lebo teraz službou kňazov prináša obetu ten istý, ktorý vtedy obetoval seba samého na kríži, ako aj, a predovšetkým, pod eucharistickými spôsobmi.1373 Je prítomný svojou mocou vo sviatostiach, takže keď niekto krstí, krstí sám Kristus. Je prítomný vo svojom slove, lebo to on hovorí, keď sa v Cirkvi čítajú sväté Písma. Napokon je prítomný, keď sa Cirkev modlí a spieva, ako to sám prisľúbil: ‚Kde sú dvaja alebo traja zhromaždení v mojom mene, tam som ja medzi nimi‘ (Mt 18, 20).“5
1089„V takom veľkom diele, ktorým sa Boh dokonale oslavuje a ľudia posväcujú, Kristus si vždy pridružuje Cirkev, svoju milovanú nevestu, ktorá vzýva svojho Pána a skrze neho vzdáva kult večnému Otcovi.“
POZEMSKÁ LITURGIA je účasťou na NEBESKEJ LITURGII.
NEBESKÁ LITURGIA -- sväté MESTO JERUZALEM.
1091V liturgii je Duch Svätý vychovávateľom viery Božieho ľudu a tvorcom „Božích veľdiel“, ktorými sú sviatosti novej zmluvy.798 Túžbou a dielom Ducha v srdci Cirkvi je, aby sme žili životom vzkrieseného Krista. Keď v nás nájde odpoveď viery, ktorú on vzbudil, nastáva pravá spolupráca, ktorou sa liturgia stáva spoločným dielom Ducha Svätého a Cirkv
ŽIVOT VZKRIESENĚHO KRISTA
1095
Katechéza má pomáhať veriacim otvoriť sa „duchovnému“ chápaniu ekonómie spásy,
ako ho predstavuje a dáva prežívať liturgia Cirkvi.
1096
U kresťanov je to Veľká noc uskutočnená Kristovou smrťou a jeho zmŕtvychvstaním, hoci ešte v očakávaní definitívneho zavŕšenia.